Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit
Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.
Mobiliteit draait niet meer alleen om voertuigen en asfalt, maar om ruimte en kwaliteit van leven. Intelligente mobiliteit en innovatie bieden slimme oplossingen. Maar de échte verandering zit in ander gedrag, in omdenken: mobiliteit zien als ruimtemaker in plaats van ruimtevreter. Samen met overheden werken wij aan stimuleren en realiseren van:
De stad van de toekomst is autoluw. Niet alleen de binnenstad, maar ook woonwijken. Het onderwerp staat in veel gemeenten hoog op de agenda.
We gaan van een verkeerskundig maximum naar een maatschappelijk optimum, met meer aandacht voor mensen en groen. Om autoluwe straten, buurten en wijken te realiseren, hebben gemeenten een volle gereedschapskist tot hun beschikking. Gevuld met onder meer deelmobiliteit, mobiliteitshubs, actieve mobiliteit en OV. Maar mobiliteit is vooral gedrag. Om een autoluw gebied te realiseren, speelt gedragsverandering een belangrijke rol.
Meer mensen, minder beschikbare ruimte, hogere eisen aan duurzaamheid en leefbaarheid: de eigen auto moet vaker plaatsmaken voor OV, deelmobiliteit en actieve mobiliteit.
Dat beïnvloedt parkeerbeleid en parkeernormen. Waarbij niet de parkeernorm maar de feitelijke parkeerbehoefte centraal moet staan. Maar ook bij een lagere parkeernorm wil je de stad bereikbaar en veilig houden en de openbare ruimte toegankelijk en aantrekkelijk. Parkeerbeleid goed afstemmen op een specifieke situatie, maakt slimme oplossingen mogelijk. Zoals gedeeld gebruik van parkeerruimte.
Mobiliteitshubs spelen steeds vaker een rol in het oplossen van stedelijke mobiliteitsvraagstukken.
Reizigers kunnen hier makkelijk overstappen van bijvoorbeeld de fiets naar het OV of een deelauto. Daarnaast hebben mobiliteitshubs vaak ook andere functies, zoals een pakketpunt. Het fenomeen is niet nieuw, denk aan de bekende transferia aan de stadsranden en stations als OV-knooppunt. Mobiliteitshubs krijgen wel steeds meer aandacht. Zo zijn er inmiddels de stadshub, buurthub, wijkhub en goederenhub. Gedragsverandering is de sleutel tot succesvolle adoptie van hubs.
Publieke mobiliteit is een vervoerssysteem van bereikbaar, betaalbaar, aantrekkelijk en makkelijk bruikbaar niet-eigen vervoer: zowel openbaar vervoer als deelmobiliteit.
Om van trein, tram, metro en bus een aantrekkelijk alternatief voor de auto te maken, moet het OV betaalbaar en bereikbaar zijn, met een acceptabele reistijd van deur tot deur. Mobiliteitshubs kunnen OV aantrekkelijker maken, net als prijsbeleid. Naast deze randvoorwaarden zijn motivatie en de capaciteit om OV te gebruiken minstens zo belangrijk om reisgedrag echt te veranderen.
Lopen en fietsen zijn duurzame en gezonde vervoersalternatieven. In mobiliteitsvraagstukken vormt actieve mobiliteit daarom steeds vaker een van de puzzelstukken binnen een geïntegreerde aanpak.
Denk bijvoorbeeld aan goede en veilige fietsroutes door de stad en voldoende stallingsmogelijkheden bij treinstations. Het toevoegen van functies kan ervoor zorgen dat meer activiteiten lopend worden gedaan. Zoals een pakketpunt in een mobiliteitshub, en een veilige en aantrekkelijke wandelroute naar OV-haltes. Ook hier geldt dat gedragsverandering een cruciale factor is.
We zien ze steeds vaker: deelscooters in woonwijken, deelauto’s op bedrijventerreinen, deelfietsen en e-bikes bij bushaltes en stations. Maar wist je dat deze auto’s, fietsen en scooters juist voor jou als werkgever kansen bieden?
Ruimte in Nederland is een steeds schaarser wordend goed. De bevolking groeit, we willen economische groei duurzamer maken en tegelijk ruimte maken voor slimme oplossingen met onuitputtelijke energiebronnen zon en wind. En ook voor mobiliteit is ruimte nodig.
Klaar om te starten?
Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!
Neem contact op