ZES-loket in de Gemeente Ede

Vanaf 2030 mogen alleen emissievrije bestel- en vrachtwagens de binnenstad van Ede in. In de praktijk betekent dit dat de ondernemers die in de zone gevestigd zijn over moeten naar elektrisch of waterstof. Ondernemers die nu dagelijks met een busje de stad in rijden, dienen daarvoor dus hun warenpark (grotendeels) aan te passen. Dit is niet alleen een grote investering, maar het kost ook veel tijd om in de wereld van elektrisch rijden te duiken. Welk busje is een geschikte vervanging? Waar komt de laadpaal te staan? Welke subsidies kan ik aanvragen? Deze overstap is dus een enorme stap voor de ondernemers.

Ondersteuning voor de ondernemers

Om de overstap naar elektrisch soepel te laten verlopen vroeg Gemeente Ede aan &Morgen om het ZES-loket op te zetten en te bemannen. Sinds oktober 2022 staat logistiekmakelaar Tako de Jong daarom klaar om de vragen van ondernemers uit Ede te beantwoorden. Met het ZES-loket bieden we tools waarmee ondernemers zich kunnen voorbereiden op de overstap. Bovendien kunnen ze alle informatie rondom de Zero Emissie Zone staat terugvinden op de webpagina van het ZES-loket; https://ondernemen.ede.nl/zes-loket.

De eerste geluiden

&Morgen is nu al een paar maanden druk aan het werk in Ede. Aan de hand van een vragenlijst meten we hoe ondernemers nu staan tegenover elektrisch rijden en het invoeren van de ZES-zone. Wat is de attitude van de ondernemers? Waar liggen de grootste obstakels?

De eerste resultaten zijn inmiddels binnen. Ondernemers staan op dit moment negatief tot neutraal tegenover elektrisch rijden en het invoeren van de ZES-zone. Er is nog weerstand tegenover de zone en twijfel bij de duurzaamheid van elektrische voertuigen. De noodzaak voor het ZES-loket is merkbaar.

Communicatieaanpak op maat

Het ZES-loket is er niet alleen voor advies op maat, maar verzorgt ook alle communicatie rondom de ZES-zone. Hiervoor is communicatieadviseur Citty de Leeuw verantwoordelijk. De focus ligt in op het informeren van ondernemers. We zetten alles op alles om elke ondernemer in Ede in te lichten over het ZES-loket. En niet alleen de ondernemers in de zone, maar ook de ondernemers die maar één keer per jaar de zone in rijden. Zo komt niemand voor een vervelende verassing te staan als het zo ver is.

Daarnaast willen we ook – door het gesprek aan te gaan met de ondernemers – horen waar weerstanden liggen. Ondernemers lieten in de enquête al de weerstandtypes reactance en scepticisme zien. Reactance ontstaat als iemand zich gedwongen voelt en dus de (ervaren) keuzevrijheid minder wordt. De ondernemers in Ede hebben het gevoel dat ze geen andere keuze hebben dan elektrisch rijden. In de communicatie leggen we daarom de nadruk op het grote aanbod elektrische wagens die een goede vervanging zijn. Zo vergroten we het keuzeaanbod vanuit een andere hoek. Ook zijn de ondernemers nog sceptisch over elektrisch rijden. Vragen zoals ‘Is de actieradius wel hoog genoeg?’ ‘Kost het laden niet te veel tijd?’. Door deze onzekerheden weg te halen, helpen we ondernemers naar de overstap op elektrisch.

Door te weten waar de gewoonten van het huidige gedrag en de zorgen van het gewenste gedrag liggen, kunnen we ondernemers beter helpen en motiveren om de verandering door te zetten. Pas dan kunnen we ondernemers echt overtuigen én activeren om die elektrische bus aan te schaffen.


Experts

Mobiliteitsadviseur
Tako de Jong

Publicatie

Whitepaper

Slimme en schone logistiek voor de binnenstad

Er wordt veel succes geboekt om goederenvervoer schoner te krijgen, maar hoe zit het met slimmer? We zien allemaal de mogelijkheden van slimme logistiek: het bundelen van goederenstromen, bevoorrading via een hub, de inzet van kleinere voertuigen, vervoer over water en betere afspraken tussen leverancier en ontvanger. Deze zijn allemaal veelvuldig uitgedacht en doorgerekend.


Blogs

Lees de blogs
Duurzame organisatie

CO2 reduceren: Hoe visualiseer je een ton CO2?

De afgelopen jaren hebben we veel organisaties ondersteund bij het reduceren van de CO2-uitstoot. Wat in veel gevallen lastig blijft, is om de reductie op een goede manier te communiceren aan medewerkers of directie. CO2-uitstoot is letterlijk onzichtbaar. Onze klanten hebben het dan ook vaak over ‘de CO2-uitstoot’, maar hoeveel is ‘één ton CO2’ eigenlijk?

17 januari 2025 1 min

Klaar om te starten?

Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!

Neem contact op

Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit

Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.