MoVe: Hoe helpt participatieonderzoek bij mobiliteitsuitdagingen en verstedelijking?

Wie zijn de reizigers in de zuidelijke Randstad? Wat zijn hun mobiliteitsbehoeftes en die van daar gevestigde bedrijven? En hoe kunnen we als overheid zo goed mogelijk op hun mobiliteitsbehoeftes inspelen? Met deze vragen klopte MoVe (het overheidsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking in de zuidelijke Randstad) aan. Nynke Komdeur en onze samenwerkingspartner Casper Stelling vonden de antwoorden met behulp van een uitgebreid participatieonderzoek en adviseerden de samenwerkende overheden. Programmamanager Guus Holtring: ‘We zijn onder de indruk van het rapport en de waarde die jullie toevoegen.’

Uitdaging

MoVe is een samenwerkingsprogramma van de Ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, de Provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeenten Rotterdam en Den Haag. Deze partijen pakken samen de bereikbaarheidsopgaven in samenhang met de verstedelijkings- en klimaatopgaven aan.

Komdeur: ‘De opgaven en knelpunten van het toekomstige mobiliteitssysteem waren al bekend. Met ons participatieonderzoek vulden we dit aan met inzichten in de mobiliteitsbehoefte van inwoners, forenzen en bedrijven. Waar lopen zij tegenaan tijdens het reizen? Ontplooien ze andere activiteiten als ze makkelijkere, snellere of goedkopere mobiliteitsopties hebben? Ook vroegen we overheidsinstanties en kennisinstituten naar hun kijk op onze bevindingen. Waar moesten we volgens hen de nadruk op leggen?

Vervolgens formuleerden we een advies waarin we de onderzochte mobiliteitsbehoefte en mening hierover van al deze partijen meenamen. Dit advies helpt de betrokken overheden om de papieren werkelijkheid van beleidskeuzes beter aan te laten sluiten op de praktijk en de behoeftes van degenen voor wie het beleid bedoeld is.’

Aanpak

Ons participatieonderzoek bestond uit:

  • Enquête naar de mobiliteitsbehoefte onder 2.700 inwoners en forenzen in de zuidelijke Randstad.
  • Verdiepende interviews met inwoners uit verschillende segmenten. Komdeur: ‘we gebruikten hiervoor een innovatieve indeling op basis van het rapport “Eigentijdse Ongelijkheid” van het Sociaal Cultureel Planbureau en de gebiedsindeling van “De atlas van de auto” van het KiM.’
  • Verdiepende interviews met bedrijven uit 10 sectoren.
  • Analyse van de mobiliteitsbehoefte op basis van doelgroepenbenadering en gebiedssegmentatie.
  • Gesprekken met 10 kenniswerkers van onder andere het Nibud, TU Delft, GGD en Erasmus University Rotterdam. Komdeur: ‘zij hielpen ons om onze uitkomsten te verklaren vanuit verschillende perspectieven zoals het gedrags-, economisch- en sociale perspectief.’
  • Interne sessies met de samenwerkende overheidsorganisaties binnen MoVe om tot een breed gedragen eindadvies te komen. Komdeur: ‘dit waren politiek beladen gesprekken waarbij het verschil tussen visie en ambitie van lokale en regionale partners sterk naar voren kwam.’
Resultaat

Guus Holtring, programmamanager MoVe over het resultaat: ‘Mijn complimenten voor jullie rapport, niet alleen van mij, maar van alle kernteamleden. We zijn onder de indruk van het rapport en ook van de waarde die het toevoegt. Jullie onderzoek geeft ons inzicht in de samenstelling van de reizigers in de zuidelijke Randstad, hun mobiliteitsbehoeften en de wijze waarop we doelgroepgericht maatregelen moeten treffen om tot een goed functionerend mobiliteitssysteem te komen.’

 

Een aantal quotes uit de diepte-interviews met burgers vanuit het rapport.
Een aantal quotes uit de diepte-interviews met burgers vanuit het rapport.

Experts

Gedragsexpert
Nynke Komdeur
Netwerkpartner
Casper Stelling

Publicatie

Whitepaper

Gebiedsgericht werken aan mobiliteit en brede welvaart

Ruimte in Nederland is een steeds schaarser wordend goed. De bevolking groeit, we willen economische groei duurzamer maken en tegelijk ruimte maken voor slimme oplossingen met onuitputtelijke energiebronnen zon en wind. En ook voor mobiliteit is ruimte nodig.


Blogs

Lees de blogs
Actieve en gezonde mobiliteit

De week van het Verkeer: Slimme en veilige mobiliteit begint bij onszelf

Het is ‘De week van Verkeer’. Een week met extra aandacht voor de verkeersveiligheid van kinderen. Scholen, kinderen en ouders krijgen praktische handvatten om hier niet alleen deze week, maar het hele jaar bewust en actief mee aan de slag te gaan.

13 maart 2025 2 min
Autoluwe gebieden

GIS: Zo hoef je minder te gissen naar de beste plek voor een hub 

Zoek je als gemeente geschikte locaties voor buurthubs, dan heb je harde data nodig. Data over geografische objecten, gebruik van de openbare ruimte en wie er woont. Pas daarna komt de ‘zachte’ kant aan bod: hoe zorg je dat die hubs ook gebruikt worden? Met GIS (kort voor Geografisch InformatieSysteem1,2) hoef je niet meer te gissen naar de meest kansrijke plekken voor een buurthub. Ook bij andere opgaven, zoals nieuwbouw- en herontwikkelingsgebieden, mobiliteitsvisies, mobiliteitsplannen of wegwerkzaamheden, maakt een GIS-kaart in één oogopslag complexe informatie inzichtelijk. Heb je interesse in hoe we GIS in ons werk toepassen? Je leest er meer over in deze blogpost. 

7 maart 2025 5 min

Klaar om te starten?

Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!

Neem contact op

Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit

Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.