Louwman: zo maak je deelmobiliteit onweerstaanbaar voor nieuwe bewoners

‘Hoe zorgen we ervoor dat de bewoners van een nieuwe wijk onze deelauto’s en deelfietsen willen en gaan gebruiken?’ Met deze vraag klopte Louwman Group aan bij &Morgen. De nieuw te ontwikkelen wijk in Haarlem Schalkwijk bestaat uit zeven woontorens met een duurzaam mobiliteitsconcept. Dit wil zeggen dat het gebied autoluw is (oftewel beperkt toegankelijk voor auto’s) en dat duurzame vormen van mobiliteit – zoals fietsen, ov en deelvervoer – worden gestimuleerd. De toekomstige bewoners krijgen exclusief toegang tot deelauto’s en -fietsen van Louwman Group. Lotte Gardien – gedragsexpert bij &Morgen – deed kwalitatief gedragsonderzoek onder de toekomstige bewoners om antwoord te vinden op de vraag.

De uitdaging achter de vraag

Achter deze ogenschijnlijk eenvoudige vraag zit een veel grotere uitdaging. Want hoe en wanneer stimuleer je duurzaam reisgedrag bij mensen die er nog niet wonen, die niet gewend zijn aan een dergelijk mobiliteitsconcept én die waarschijnlijk slechts beperkt ervaring hebben met deelvervoer? Het moment is in ieder geval cruciaal, want bij een verhuizing laten mensen makkelijker hun oude gewoonte los en staan ze meer open voor nieuwe keuzes. Tegelijkertijd zorgen onbekendheid, scepsis en praktische drempels ervoor dat mensen snel teruggrijpen op wat ze kennen. Zoals de eigen auto. Willen we gedrag écht duurzaam veranderen, dan moeten we precies weten wat bewoners op welk moment nodig hebben om deelmobiliteit te vertrouwen en gebruiken.

De bewonersaanpak: een combinatie tussen ‘zacht’ en ‘hard’

Met onze bewonersaanpak zijn we een tot twee jaar voor de sleuteloverdracht gestart met een combinatie van een kwalitatief ‘zacht’ gedragsonderzoek en ‘harde’ verkeerskundige data. De eerste toekomstige bewoners zijn dan al bekend. Opvallend en leuk was dat veel toekomstige bewoners bereid waren om mee te denken over het mobiliteitsconcept. Ze werkten graag mee aan onze diepte-interviews. We brachten in kaart hoe bewoners nu reizen, waarom ze daarvoor kiezen en wat hen motiveert of juist belemmert om duurzamer te reizen. Én om gebruik te maken van deelvervoer. Met een data-analyse analyseerden we de omgeving met een blik op mobiliteit. We brachten onder meer in kaart hoe het OV is geregeld, welke functies en voorzieningen op loop- en fietsafstand zijn en waar je kunt parkeren. Al deze kenmerken schetsen een compleet beeld van de omgeving en de kans van slagen van het duurzame mobiliteitsconcept, inclusief het aanbod en gebruik van deelvervoer.

“De inzichten uit het bewonersonderzoek van &Morgen geven ons de juiste inzichten om een kwalitatief hoogwaardig en volledig passend aanbod van deelmobiliteit in te zetten.”

Inzichten & interventies

Het onderzoek leverde concrete inzichten op, die de basis vormden voor de gedragsinterventies — praktisch toepasbaar en gericht op de bewoners. We delen er drie:

1. Zekerheid boven alles

De grootste zorg onder bewoners? “Wat als de deelauto er niet is als ik hem nodig heb?” We spelen hierop in met de krachtige belofte die Louwman doet: “Altijd een auto of fiets wanneer jij ‘m nodig hebt.” De garantie kan worden versterkt met realtime beschikbaarheidsinformatie in de app en op locatie. Zo bouwen we aan psychologisch vertrouwen, een voorwaarde voor gebruik.

2. Heldere uitleg voorkomt afhaken

Veel bewoners staan open voor deelvervoer, maar weten niet goed hoe het werkt. Hoe reserveer ik een auto? Wat zijn de regels? Door middel van toegankelijke communicatie — van video’s en flyers tot een korte ‘eerste keer’-gids — maken we het systeem begrijpelijk en aantrekkelijk. Want onduidelijkheid leidt tot afhaken, nog voor iemand het systeem heeft geprobeerd. Ook weten bewoners veelal niet wat het kost of juist kan opleveren. Door een eerlijke vergelijking te maken en een persoonlijke besparingscalculator aan te bieden, kunnen zij kosten en besparingen inzichtelijk maken voor hun eigen situatie. Dit geeft duidelijkheid en laat zien dat deelauto’s betaalbaar zijn.

3. Ervaren is geloven

Theorie is mooi, maar pas als je het geprobeerd hebt, weet je hoe het voelt. Daarom stellen we een probeermiddag voor: bewoners kunnen een deelauto reserveren, een proefrit maken en kennismaken met het centrale aanspreekpunt voor de deelauto’s om hun vragen te stellen. Zo verlagen we niet alleen de drempel, maar bouwen we meteen aan vertrouwen en verbinding in de buurt.

Slim en duurzaam reizen vanaf dag één

Het resultaat? Een praktisch uitvoeringsplan dat aansluit op de verhuisfasen van bewoners, vanaf informatieavonden tot en met de eerste jaren nadat de sleuteloverdracht heeft plaatsgevonden. Onze aanpak combineert psychologische zekerheid, duidelijke uitleg en positieve eerste ervaringen en is gebaseerd op inzichten in gedrag en beleving. Daarmee leggen we het fundament voor duurzame mobiliteitskeuzes die blijvend zijn – vanaf het allereerste ritje.

Wil je meer weten over onze bewonersaanpak, hoe je deelvervoer succesvol maakt bij een gebiedsontwikkeling of specifiek het onderzoek voor Louwman? Stuur dan een mailtje naar info@enmorgen.nl.

Copyright foto: Amigo/ Louwman


Experts

Gedragsexpert
Lotte Gardien

Publicatie

Whitepaper

Vijf redenen om met deelmobiliteit aan de slag te gaan

We zien ze steeds vaker: deelscooters in woonwijken, deelauto’s op bedrijventerreinen, deelfietsen en e-bikes bij bushaltes en stations. Maar wist je dat deze auto’s, fietsen en scooters juist voor jou als werkgever kansen bieden?


Blogs

Lees de blogs
Publieke mobiliteit

Wmo-vervoer in de 9292-app: een kleine klik, een grote stap richting inclusieve mobiliteit

In Almere kunnen inwoners met een Wmo-indicatie sinds kort hun rit boeken via de 9292-app. Een landelijke primeur, die doelgroepenvervoer -zoals de regiotaxi- en regulier openbaar vervoer samenbrengt. Wat betekent dat voor de reiziger die door leeftijd, ziekte of beperking vervoersondersteuning nodig heeft? En wat zegt het over de toekomst van publieke mobiliteit? Gedragsexpert Nynke Komdeur en adviseur publieke mobiliteit Debora Kole van &Morgen praten hierover.

18 november 2025 3 min
Logistieke hubs

Samen slim organiseren: hoe hubs écht kunnen werken voor duurzame stadslogistiek

De laatste jaren zien we overal in het land ideeën ontstaan om logistieke hubs op te zetten. Vanuit enthousiasme en met de beste bedoelingen wordt gewerkt aan duurzame stadslogistiek. Maar veel van die plannen komen moeilijk van de grond. Waarom lukt het niet om hubs blijvend succesvol te maken? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat de energie en ambitie die er is, wél leiden tot resultaat? 

28 oktober 2025 3 min

Klaar om te starten?

Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!

Neem contact op

Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit

Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.