Gemeente Wageningen: data-gedreven, praktisch én toekomstproof plan voor elektrisch wagenpark

Het merendeel van het wagenpark van de gemeente Wageningen is aan vervanging toe. Als groene gemeente met ambitieuze klimaatdoelstellingen, is de keuze om over te stappen op elektrische voertuigen dan snel gemaakt. Maar met zo’n divers wagenpark komen er dan meteen veel praktische vragen en uitdagingen om de hoek kijken. Daarom schakelde de gemeente Niek van Leeuwen en Lisa Knaack van &Morgen in. Hans Coppus, Teamleider Team Beheer & Realisatie: ‘Hun grondige vooronderzoek was echt onmisbaar. Ook namen ze, in nauwe samenwerking met de afdeling inkoop en andere betrokkenen binnen de gemeente, de Europese aanbesteding van de voertuigen, de specials én de laadvoorzieningen voor hun rekening. Dankzij hun ondersteuning ligt er nu een realistisch en haalbaar plan.’

De uitdaging

Van wegonderhoud en groenvoorziening tot beheer van de openbare ruimte: een uitgebreid wagenpark is onmisbaar voor de uitvoering van alle gemeentelijke taken. Bovendien is de samenstelling zeer divers, variërend van personenauto’s, bestelwagens en bussen tot speciale voertuigen zoals voertuigen met veegvuilopbouw en een kraanwagen.

Alle voertuigen starten ‘s ochtends en komen ‘s avonds weer terug. Hoe organiseer je het laden van zo’n divers wagenpark, zeker met een beperkte stroomcapaciteit en het risico op netcongestie? Hoe verhoudt de actieradius zich tot de dagelijkse werkzaamheden, rekening houdend met vaak zware belading en aanhangers? Zijn er passende alternatieven, zoals lichte elektrische voertuigen (LEV)? En wat betekent de overstap op elektrisch rijden voor de medewerkers en hun dagelijkse werk? Hans: ‘Het plan moet niet alleen technisch kloppen, maar vooral ook in de praktijk goed uitvoerbaar zijn.’

Onze aanpak; van analyse tot aanbesteding

Onze aanpak baseren we op vier pijlers: voertuigen, laden, bedrijfsprocessen en de medewerker. Bij elke organisatie ligt het accent anders, de oplossing is altijd maatwerk. Niek: ‘Met een grondige data-analyse en interviews krijgen we inzicht in rittenpatronen, eventuele knelpunten, passende voertuigen en mogelijke laadoplossingen. Vervolgens organiseren we verschillende sessies, waarin we samen met de gemeente scenario’s afwegen en keuzes maken.’

Daarnaast ondersteunt &Morgen, samen met haar team van experts (bestaande uit Debora, Ruud en Niek), in de Europese aanbesteding voor voertuigen en laadinfrastructuur. Er is een duidelijke rolverdeling tussen de afdeling inkoop van de gemeente Wageningen, de afdeling beheer en &Morgen, waarbij iedere partij haar eigen verantwoordelijkheden heeft in dit proces. Niek: ‘Alles in één hand houden, zorgt voor overzicht en rust en voorkomt misverstanden en ruis. De lijnen zijn kort.’ Dat bevestigt Hans: ‘Omdat alles in goede afstemming gebeurt en &Morgen vanaf het begin betrokken is, kunnen we effectief samenwerken en blijven we nauw met elkaar verbonden in het proces.’

Gemeente Wageningen koos bewust voor onafhankelijk bureau &Morgen, vertelt Hans: ‘Er was meteen een goede klik met Niek en Lisa. Ze brengen veel expertise mee op het gebied van elektrisch rijden: ze kennen de voertuigen, laadoplossingen én weten welke impact dit heeft op de organisatie. Dankzij deze combinatie van kennis en betrokkenheid voelen wij ons echt geholpen. Niek en Lisa leiden ons stap voor stap door het hele proces heen. Dat zorgt niet alleen voor een technisch sterke aanpak, maar ook voor draagvlak en een soepel verloop.’

Het resultaat

Gemeente Wageningen heeft nu een realistisch en uitvoerbaar plan om over te schakelen op een volledig elektrisch wagenpark. Met een slimme combinatie van personenauto’s, bedrijfswagens en lichte elektrische voertuigen (LEV) maken ze hun duurzame ambitie concreet. Dankzij een gedetailleerde analyse van het daadwerkelijke rijgedrag en een flexibel laadsysteem is elektrificatie niet alleen haalbaar, maar ook praktisch toepasbaar.

Hans: ‘Wij gaan werken met een variabel laadsysteem, zonder strak schema. Dat voelt flexibel en betrouwbaar. De berekeningen van &Morgen, gebaseerd op onze werkelijke ritgegevens, bevestigen dat het goed haalbaar is. In het begin waren er zorgen over zoveel auto’s tegelijk laden, maar er zijn echt opties. Door het proces samen te doorlopen, verdwijnt de scepsis en groeit het vertrouwen. Het is een maatwerktraject waarin je steeds samen kijkt wat werkt. We raden andere organisaties zeker aan om de stap naar elektrisch rijden te zetten met een partner die echt luistert en meedenkt, zoals &Morgen.’

‘Het traject van de aanbesteding loopt op dit moment. Zoals de planning er nu uitziet, zullen de nieuwe auto’s in het najaar van 2026 daadwerkelijk geleverd gaan worden. Volgens het huidige gebruikspatroon lijkt dit allemaal haalbaar binnen de beschikbare stroomcapaciteit, maar gezien de verdere ontwikkeling die we willen maken op het vlak van elektrisch gereedschap, zullen we dit continu moeten blijven toetsen. De mogelijke verzwaring van het elektriciteitsnetwerk binnen de gemeente Wageningen, is dan ook een welkome ontwikkeling waar wij als gemeente zelf ook profijt van zullen hebben.’


Experts

Mobiliteitsadviseur
Niek van Leeuwen
Mobiliteitsadviseur
Lisa Knaack

Publicatie

Whitepaper

De succesformule voor een elektrisch bedrijfswagenpark

Veel bedrijven maken flinke vaart met het elektrificeren van het bedrijfswagenpark. Daarvoor zijn ook belangrijke aanleidingen. Denk aan de komst van zero-emissiezones in steden. Klanten die duurzamer vervoer eisen. Aantrekkelijke subsidies en veranderende regelingen.


Blogs

Lees de blogs
Elektrificatie

Elektrificatie: de formule om succesvol over te stappen naar een elektrisch wagenpark 

Steeds vaker kiezen organisaties voor een elektrische bedrijfswagen. Aanleiding om over te stappen op een (deels) elektrisch wagenpark lopen uiteen. De één wil voldoen aan wet- en regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan de zero-emissiezones. De ander wil duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Veel organisaties zitten in de oriëntatiefase, andere hebben de daadwerkelijke overstap al gemaakt. De overstap naar een elektrisch wagenpark is vaak een complex proces, en dat is niet alleen vanwege de technische uitdagingen. Het succes van deze transitie hangt ook af van een zorgvuldig geplande laadinfrastructuur, doordachte aanpassingen in bedrijfsprocessen en, cruciaal, de acceptatie en betrokkenheid van medewerkers. Benieuwd naar onze visie? Wij delen in deze blog graag onze bewezen formule.

27 januari 2025 4 min

Klaar om te starten?

Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!

Neem contact op

Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit

Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.