G4S: ‘Veilig thuiskomen door optimaliseren gebruik telematica’
Wat hebben dataverzameling, verkeersveiligheid en gedragsverandering met elkaar te maken? Bij het grootste beveiligingsbedrijf ter wereld heel veel. ‘Iedereen moet na zijn dienst weer veilig thuiskomen, dat is onze norm,’ zegt Jasper Loman, Health & Safety Manager bij G4S Nederland. Uit intern onderzoek bleek dat de organisatie de bestaande telematica-oplossingen nog niet optimaal benutte. Er was wel data, maar die werd niet omgezet in actie. Dat zorgde voor frustratie én gemiste kansen. Voor Jasper was dit een duidelijk signaal: ‘als we veiligheid echt serieus nemen, dan moeten we de middelen die we al hebben ook goed inzetten. Niet alleen op papier, maar in de praktijk – elke dag opnieuw.’ G4S legde deze vraag voor aan hun leasemaatschappij Ayvens. &Morgen en Ayvens werken regelmatig samen en onze beide expertises vullen elkaar goed aan. Zo ook deze keer: hielp al eerder klanten met soortgelijke vragen en kon daardoor Ayvens goed ondersteunen.
De uitdaging
‘Naast veiligheid speelde ook een bredere ambitie mee: goed werkgeverschap, voldoen aan wet- en regelgeving, kostenbesparing, duurzaamheid én de juiste weerspiegeling van ons imago op de weg. Allemaal gekoppeld aan het optimaliseren van het gebruik van telematica.’
Aanpak
Voor G4S zette &Morgen een gestructureerd en gedragen verbetertraject op. Jasper vertelt: ‘Niek bracht met interviews en data-analyse zowel de knelpunten als de kansen in kaart. De uitkomsten van zijn onderzoek hielpen om draagvlak te creëren, zowel top-down als bottom-up. Het resultaat bevestigde dat er veel verbetering mogelijk is, mits we het goed organiseren.’
Vervolgens rolde Niek samen met een multidisciplinair projectteam van G4S een integrale aanpak uit. ‘Niek bewaakte als projectleider het overzicht en de voortgang binnen ons achtkoppige team. Niet dwingend, maar duidelijk. Hij kreeg iedereen mee – ook de mensen die normaal moeilijker in beweging te krijgen zijn.’ aldus Jasper.
Niek hielp G4S om zowel hun technologie als het gebruik ervan te verbeteren: ‘We optimaliseerden de systemen voor meer efficiëntie en veiligheid. Ook voerden we belangrijke technische verbeteringen door, zoals het activeren van het E-call veiligheidssysteem en testten we nieuwe technologieën via pilots. Om gedragsverandering te stimuleren, zetten we o.a. interne challenges op, gericht op belonen van gewenst gedrag en verminderen van ongewenst gedrag. ‘
Daarnaast zorgde Niek samen met het projectteam voor een sterke organisatieverankering. Onder andere met lokale ambassadeurs en een centrale thema-verantwoordelijke, een roadshow langs alle locaties en een betere gebruiksinstructie, ondersteund met een praktisch naslagwerk en een nieuwe maatwerkrapportage.
Jasper: ‘Deze totaalaanpak was essentieel voor het slagen van dit project. Niek’s sterke inhoudelijke kennis en daadkracht, gecombineerd met zijn goede voortgangsbewaking, regelmatige terugkoppeling en transparante communicatie heeft ons echt verder geholpen.’
Resultaten
De eerste resultaten zijn inmiddels duidelijk zichtbaar. De organisatie zet telematica nu doelgericht in om veiliger en efficiënter rijden te bevorderen. Medewerkers zijn zich bewuster van het belang van veilig rijgedrag en hoe zij dit kunnen toepassen. En er is meer structuur, borging en duidelijkheid dankzij heldere kaders en rapportages, key-users, een aangestelde thema-verantwoordelijke en onboarding.
Volgens Jasper is de aanpak van &Morgen een schoolvoorbeeld van hoe externen wél kunnen aansluiten bij een cultuur die moeilijk te doorgronden is: ‘Niek heeft heel goed naar ons geluisterd. En vooral: hij heeft alles uitgevoerd op een manier die bij óns werkt. Dat is niet vanzelfsprekend en een dik compliment voor &Morgen.’ Een mooi voorbeeld van weer een succesvolle samenwerking tussen &Morgen en Ayvens, met een tevreden klant als eindresultaat.
Copyright foto: G4S