Avans: ‘Goede begeleiding scheelde ons veel tijd’
‘Avans the future’ is de pay-off van Avans Hogeschool. Oftewel: blijf jezelf een leven lang ontwikkelen en draag bij aan een duurzame toekomst. Die ambitie geldt niet alleen voor de studenten die Avans opleidt, maar ook voor de organisatie zelf: in 2030 wil Avans een circulaire bedrijfsvoering gerealiseerd hebben. Duurzame mobiliteit is daarbij een belangrijke pijler. Om de mobiliteitsstrategie te versterken, succesvol aan te besteden en Mission Zero-doelen dichterbij te brengen, schakelde Avans de expertise van Ruud de Groot in.
Maurice van Boxtel, duurzaamheidsmanager: “We zijn ambitieus en willen wat duurzaamheid betreft het onderste uit de kan halen. Maar mobiliteit is een complex speelveld. Ruud luistert naar onze behoeftes en kent de markt. Zijn maatwerk, kennis en ervaring scheelden ons veel tijd.”
Uitdaging
Hoe vertaal je een brede ambitie op het gebied van duurzame mobiliteit naar concrete en haalbare stappen en een passend mobiliteitsconcept zoals Mobility as a Service (MaaS)? Jeroen de Ruiter, projectleider Vastgoed & Huisvesting: “We zochten iemand die onze ‘boerenverstand’ideeën kon vertalen naar de praktijk en ons kon helpen deze richting te geven. De uitdaging lag op meerdere fronten: het scherp krijgen van onze eigen behoefte, het kwantificeren van opties en het toetsen van de haalbaarheid. En dat in een mobiliteitsmarkt die volop in beweging is.”
Maurice vult aan: “Goede scenario’s maken is ingewikkeld. Wat past bij ons, wat kost elk scenario en wat levert het op? Het was een uitdaging om alle mobiliteitsopties goed in beeld te brengen, de data op een rij te zetten en een scherpe en volledige analyse te maken. Ruud hielp ons daarmee.”
Aanpak
Ruud begon met goed luisteren, vertelt Jeroen: “Hij wilde eerst begrijpen hoe wij georganiseerd zijn en ons bedrijf en onze processen leren kennen. Dat vind ik een enorme pré, want heel vaak is dat niet vanzelfsprekend.”
Vanuit die basis volgde een praktisch traject: behoefte in kaart brengen, marktonderzoek doen, scenario’s voor mobiliteit uitwerken, kostenanalyses maken en keuzes onderbouwen. Dankzij Ruuds ervaring met vergelijkbare trajecten in de onderwijssector konden stappen sneller en beter worden gezet. Jeroen: “Ruud levert maatwerk. Hij luistert goed naar wat we nodig hebben in elke fase, dat hielp ons erg bij de besluitvorming.”
“Mobiliteit is een complex speelveld. &Morgen luisterde naar onze behoeftes en kent de markt. Dat scheelde ons veel tijd.”
Resultaat
Avans beschikt nu over een complete businesscase met meerdere doorgerekende mobiliteitsscenario’s en een helder beeld van de mogelijkheden. De strategie voor duurzame mobiliteit is aangescherpt en de organisatie kan met vertrouwen vervolgstappen zetten. Avans zit nu in de implementatiefase van het concept MaaS. De mobiliteitsscenario’s hebben geholpen om hierin afgewogen keuzes te maken.
Maurice besluit: “&Morgen inschakelen is voor complexe mobiliteitsvraagstukken en omstandigheden echt een aanrader. Ze hebben veel kennis en kunde, het contact is informeel en laagdrempelig en ze zetten hun uitgebreide netwerk voor je in.”
Copyright foto: Avans