Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit
Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.
Een logistieke hub werkt zo: verschillende vervoerders leveren hun producten af bij de hub. De hubmedewerkers bundelen de producten. En brengen deze met schoon vervoer naar de klanten in de binnenstad. Bijvoorbeeld met elektrische bestelbussen. Zo ontvangen de ondernemers hun levering op een duurzame manier. Er rijden zo namelijk minder bestelbussen in de binnenstad.
Maar hoe overtuig je ondernemers om gebruik te maken van een logistieke hub? Dat hebben we onderzocht in 49 diepte-interviews in zeven verschillende steden. We weten nu wat voor ondernemers de achterliggende redenen zijn om wel of niet een logistieke hub te gebruiken.
De interviews laten zien dat vrijwel alle ondernemers die in de binnenstad zijn gevestigd weinig weten over logistieke hubs. Ze hebben weinig zicht op de voordelen en zien op dit moment vooral nadelen. Ondernemers maken zich zorgen over de kosten en vertraging voor het afleveren van goederen, omdat de hub een extra schakel vormt. Ze vragen zich af wie er verantwoordelijk is voor hun goederen als het van de hub naar hun pand wordt vervoerd. Daarnaast trekken ze het concept in twijfel. ‘Draagt zo’n logistieke hub wel bij aan het verminderen van verkeer in de binnenstad?’. Deze zorgen maken de binnenstadondernemers in basis kritisch voor het gebruik van een logistieke hub.
Informeer ondernemers goed en neem de zorgen over kosten, vertraging en verantwoordelijkheid zo veel mogelijk weg. Informeer ook over de voordelen. Welke voordelen zijn er en kennen ondernemers deze al?
We hebben ook gekeken naar specifieke doelgroepen, en zien dan een verschil in verwachte voordelen. Het belangrijkste voordeel dat de detailhandel ziet, is dat een hub kan zorgen voor grip op hun bestellingen. Wanneer zij op één moment tijdens de dag al hun leveringen binnen krijgen kunnen ze hierop inspelen en efficiënter de bestellingen opruimen. Maar voor de detailhandel weegt dit voordeel niet op tegen de nadelen die volgens hen bij een logistieke hub komen kijken. Bovendien worden de verschillende bestellingen die ze nu op een dag binnenkrijgen niet als een groot probleem gezien. Hierdoor is er weinig motivatie om een logistieke hub te gebruiken.
Speel tijdens het opzetten van een hub in op het voordeel van ‘grip op bestellingen’. Hierdoor wordt de motivatie om een hub te gebruiken hoger.
Voor horecaondernemers speelt het verminderen van verkeer in de binnenstad een rol dan bij de detailhandel. Klanten van de horecaondernemers zitten graag op een terras en horecaondernemers profiteren ervan als er minder verkeer langs deze terrassen rijdt. Toch wegen ook voor de horecaondernemers de eerdergenoemde zorgen over de logistieke hub zwaarder dan het voordeel. Horecaondernemers hebben praktische uitdagingen zoals gekoeld transport en levertijden: het is voor hen belangrijk dat er zo min mogelijk tijd zit tussen bestellen en leveren.
Kijk bij het opzetten van een hub naar de haalbaarheid van verschillende doelgroepen. Wat zijn de functionele eisen van elke doelgroep? Voor welke doelgroepen is een hub écht geschikt en voor welke doelgroepen misschien wel niet?
Ons belangrijkste advies op basis van de interviews is een praktijktest.
Ervaring opdoen in de praktijk is een belangrijke stap om vertrouwd te raken met het concept. Ook biedt een praktijktest de mogelijkheid om de processen, afspraken en communicatie goed vorm te geven. Inzicht in en duidelijkheid over het gebruik van de hub kan het twijfel wegnemen en een gevoel van controle teruggeven. We raden aan ondernemers zo snel mogelijk te betrekken bij deze praktijktest. Zo weet je zeker dat de hub aansluit bij de behoefte en zijn ondernemers eerder geneigd de hub te gebruiken.
Er moet nog veel gebeuren om ondernemers te motiveren gebruik te maken van een hub. Ondernemers hebben veel zorgen en zien nog weinig voordelen. Toch biedt een logistieke hub veel voordelen voor een binnenstad. Het is daarom belangrijk dat ondernemers aan boord komen. Wil je sparren over de weerstanden en motivaties van ondernemers? Of wil je meer weten over gedragsverandering in de logistiek? Neem dan contact op met Froukje Bekius.
Met haar achtergrond in de sociale psychologie zet Froukje de mens centraal in mobiliteitsvraagstukken. Ze luistert graag naar mensen die het met verandering eens zijn, maar nog liever naar mensen die het er niet mee eens zijn. Met haar empathie en inlevingsvermogen zoekt ze hier een passende oplossing voor. Ze is energiek, een praktisch denker en heeft de voorkeur voor kort maar krachtig.
Klaar om te starten?
Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!
Neem contact op