Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit
Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.
Het effect van de ‘dido-trek’ die als twee kamelenbulten onze werkweek symboliseren, is onderweg merkbaar én leidt tot uitdagingen op kantoor. De pieken worden groter, de dalperiodes steeds stiller. Met de bijbehorende uitdagingen. Op de wegen staan we stil, het OV zit overvol, de fietsfile bestaat en los van de frustratie van het in de file staan, kost het ook gewoon veel tijd. De wisselende bezettingsgraad op kantoren vormt een uitdaging op zich. Op de piekdagen is het soms strijden om een werkplek en parkeerplek terwijl op de rustige dagen het kantoor wordt verwarmd voor bijna niemand. Terwijl er iedere dag wel een reden is om niet naar kantoor te gaan, blijven we elkaar als kamelen volgen in onze dido-werkroutine.
Dag van de week | Belangrijkste reden om thuis te werken (en niet op kantoor) |
Maandag: | Merendeel kan ik digitaal doen |
Dinsdag: | Vermijden woon-werkverkeer (reistijd) en het is te druk op kantoor |
Woensdag: | Samenwerkcollega’s zijn vrij of werken thuis |
Donderdag: | Vermijden woon-werkverkeer (reistijd) en het is te druk op kantoor |
Vrijdag: | Weinig mensen en geen fijne sfeer op kantoor |
Bron: een organisatie in de energiesector
De situatie met overvolle wegen en overvolle kantoren op dinsdag en donderdag lijkt verweven te zijn met de Nederlandse maatschappij. Schoolroosters, sportlestijden, openingstijden van winkels en diensten: veel is rondom onze huidige 9-tot-5 kantoortijden georganiseerd. Maar de maatschappij flexibiliseren? Dat duurt wel even. Moeten we dan maar achteroverleunen? Welnee! Begin bij jezelf en kijk als werkgever naar jullie kansen om op een andere manier te werken en reizen. Waarschijnlijk ben je daar toch al mee bezig met het oog op duurzaamheid, verantwoord ondernemen en een aantrekkelijk werkgever blijven. YNNO (adviesbureau nieuwe manieren van werken) en &Morgen (experts in mobiliteit en gedrag) geloven in een integraal ‘Werken & Reizen beleid’. Geen losse beleidsstukken voor hybride werken, huisvesting en mobiliteit, maar de uitgangspunten van deze onderdelen wezenlijk met elkaar verbinden. Want keuzes op het ene gebied hebben consequenties voor het andere en vice versa.
Vóór de coronacrisis reisden we vaak elke dag op dezelfde manier naar dezelfde werkplek, zonder erover na te denken. Die vanzelfsprekendheid is met hybride werken en reizen veranderd. Medewerkers kiezen bewuster wáár ze werken (thuis of op kantoor) en daarbij ook hoe ze daar komen. Waar je voorheen gewoon naar kantoor ging, zijn er nu veel meer vragen:
Het is echt een andere manier van nadenken over je persoonlijke manier van werken en reizen die ook vraagt om andere keuzes van je organisatie. Een ‘Werken & Reizen beleid’ geeft antwoord op deze vragen. Zodat medewerkers beter kunnen kiezen hoe, wanneer en waar zij werken en reizen én organisaties toe kunnen werken naar het gewenste werk- en reisgedrag.
De recent aangenomen motie in de Tweede Kamer is een mooi voornemen, maar ruim 1 op de 3 organisaties doet momenteel nog niets aan het reguleren van de kantoorbezetting. Deze drie maatregelen zijn het populairst bij organisaties die af willen van de dido-werkcultuur:
“Woensdag is favoriet als ‘alternatieve’ kantoordag, de maandag is een goede tweede”
Bron: onderzoek Anders Reizen
Maar er zijn er nog tal van andere mogelijkheden, zoals:
Experimenteer erop los: laat teams zelf de puzzel leggen op welke dagen zij gebruik mogen
maken van bepaalde faciliteiten op kantoor. Stimuleer alleen het maken van de onderlinge afspraken. Wat ga jij doen tegen de didodruk?
Auteurs: Mirjam de Keizer en Bart van Roekel.
Als projectmanager is Mirjam betrokken bij verschillende verandertrajecten, waaronder de overgang naar een nieuw mobiliteitsbeleid en de ontwikkeling van een nieuw werkconcept. Daarnaast faciliteert ze diverse workshops op het gebied van veranderen, innovatie en nieuwe ideeën.
Waarschijnlijk heb je als werkgever ambities op het gebied van mobiliteit. Je wilt bijvoorbeeld dat medewerkers duurzamer of actiever reizen. Misschien hebben jullie zelfs al regelingen in het mobiliteitsbeleid aangepast. Een goed begin! Maar om menselijk (reis)gedrag blijvend te veranderen, is vaak meer nodig dan een nieuwe regeling.
Klaar om te starten?
Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!
Neem contact op