Parkeerbeleid: Vijf tips voor efficiënte implementatie

Werkgevers vinden het steeds minder vanzelfsprekend om iedere medewerker een parkeerplaats te garanderen. Vanwege de kosten of omdat de parkeercapaciteit niet voldoet. Steeds meer bedrijven voeren daarom een sturend parkeerbeleid in, waarbij bijvoorbeeld alleen een kleine groep aanspraak kan maken op een parkeerplaats, of betaald parkeren de norm wordt. Parkeren ligt echter gevoelig bij medewerkers. Het wordt dan ook vaak gezien als een recht. Hoe zorg je ondanks alle gevoeligheid dat je tot een succesvolle implementatie komt?

 

  1. Start met een duidelijke visie voor je parkeerbeleid

Parkeerbeleid voer je door omdat of vraag en aanbod niet meer in balans zijn of als de kosten te hoog zijn geworden. Maar voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van de bezetting/ reduceren van kosten is het essentieel om een duidelijke visie op te stellen. Wat willen we met ons parkeerbeleid bereiken? Vinden we bijv. gastvrijheid belangrijkst en hebben bezoekers prioriteit op medewerkers? Of is CO2-reductie het ultieme doel en is het parkeerbeleid een sleutel om reisgedrag te beïnvloeden? Of moet er met het parkeerbeleid inkomsten gegenereerd worden om andere mobiliteitsmaatregelen als stimuleren openbaar vervoer te bekostigen? De visie is niet alleen bepalend voor hoe het parkeerbeleid er in de praktijk uit komt te zien, maar ook voor de manier waarop je het parkeerbeleid communiceert.

 

  1. Maak het parkeerbeleid transparant: wie wel en wie niet?

Wie krijgt waarom wel of geen parkeerplaats. Stel zeer duidelijke spelregels op, bijvoorbeeld op basis van reisafstand, reistijd, samen rijden, eventueel invoeren van betaald parkeren en creëren van plekken voor elektrische auto’s. In de praktijk merken we daarnaast dat het belangrijk is om ook een hardheidsclausule op te nemen waardoor in uitzonderlijke gevallen een uitzondering gemaakt kan worden.

 

  1. Bied en stimuleer het gebruik van alternatieven voor de (lease)auto

Wil je de druk op het parkeerterrein verminderen zijn er grofweg twee mogelijkheden.  1) je parkeerbeleid dwingt/ stimuleert medewerkers om niet te parkeren, maar je kan ook 2) andere vervoersmiddelen stimuleren. Bij de eerste optie leg je medewerkers ander reisgedrag op; wat tot weerstand kan leiden. Bij de tweede optie verleid je medewerkers om anders te reizen.Denk aan fiets, OV, samen rijden, alternatieven voor zakelijke ritten overdag en flexibele werktijden en –locaties. Dit vermindert de parkeerdruk. Het dilemma is vooral dat optie één vaak een vooraf heel duidelijk te meten resultaat heeft. Ik weet namelijk exact hoeveel parkeerders hun parkeerkaart verliezen. Bij optie twee is het natuurlijk maar de vraag hoeveel medewerkers zich laten verleiden tot anders reisgedrag. In de praktijk zien we vaak een combinatie van deze twee opties. Ook dit is weer helemaal afhankelijk van je visie.

 

  1. Houd rekening met meer fietsers

Na de invoering van een parkeerbeleid zien we dat met name het aantal fietsers sterk toeneemt. Vaak veel meer dan OV-reizigers. Wees hier dan ook op voorbereid.  Zorg voor goede voorzieningen voor het stallen van fietsen, het omkleden en douchen. En als je dan toch bezig bent, kijk eens of je fietsers een wat prominentere plek kunt geven. Te vaak kom ik bij organisaties waar de fietsenstalling een soort verdomhoekje is. Ergens ver weg weggestopt terwijl automobilisten letterlijk voor de deur kunnen parkeren. Laat zien als organisatie dat je fietsen hoog in het vaandel hebt staan (moet dan wel bij je visie passen, zie punt 1) en zorg voor een aantrekkelijke stalling die gezien mag worden. Op deze manier geef je een duidelijk signaal af als organisatie. En vanuit de veranderkunde weten we dat dit soort signalen erg belangrijk zijn om gedrag te beïnvloeden.

 

  1. Blijf je beleid optimaliseren

Bekijk minimaal jaarlijks hoe de visie zich verhoudt tot de situatie op je parkeerterrein. Is de druk toegenomen doordat bijvoorbeeld het aantal medewerkers is gegroeid? Moeten de restricties aangescherpt worden of de prijs verhoogd? Of is er wellicht ruimte om meer medewerkers een autorisatie te geven? Wat doe je met de groeiende vloot aan elektrisch auto’s en hoe faciliteer je deze? Kortom parkeerbeleid is nooit statisch en zal periodiek geëvalueerd moeten worden en eventueel worden bijgesteld.

Voor nu laten we het even bij 5 tips. Er zijn natuurlijk veel meer dingen waarop je moet letten bij het maken van parkeerbeleid. Onze experts op het gebied van parkeren, communicatie en gedrag helpen je graag!

Auteur
Tim van de Scheur

Tim is iemand die niet snel opgeeft. Of het nou gaat om een mentale of een fysieke uitdaging, Tim gaat er vol voor en weet de mensen om hem heen mee te krijgen in zijn enthousiasme. Tim is iemand die opvalt, niet alleen vanwege zijn lengte, maar ook vanwege zijn gedegen aanpak.


Klaar om te starten?

Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!

Neem contact op

Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit

Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.