Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit
Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.
Het Belastingplan 2026 werd eind november 2025 behandeld in de Tweede Kamer. Voor organisaties met zakelijke mobiliteit, zoals leaseauto’s en wagenparken, zijn een paar belangrijke wijzigingen aangenomen. Dit is wat je als HR-professional of facilitymanager moet weten. We leggen per onderdeel uit hoe het was, wat er verandert en wat dat betekent.
Hoe was het (tot en met 2025)?
Tot en met 2025 profiteerden elektrische auto’s van een lagere bijtelling dan benzine- en dieselauto’s.
Dit gaf een fiscaal voordeel waardoor elektrisch rijden aantrekkelijker was voor medewerkers en leaserijders.
Wat verandert er in 2026?
De Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen dat de scherpe overgang naar 22% uitspreidt over meerdere jaren:
Zoals gebruikelijk geldt dat als een EV in 2026 wordt aangeschaft, het lagere percentage van 18% 60 maanden lang blijft gelden (vijf jaar vanaf datum eerste toelating).
Hoe is het nu?
Tot nu toe werd er alleen bijtelling berekend als een werknemer een leaseauto privé gebruikt. Er bestond geen extra heffing voor werkgevers voor inzet van fossiele auto’s.
Wat verandert er per 2027?
Er komt een zogenoemde pseudo-eindheffing voor werkgevers die een benzine-, diesel- of hybride auto ter beschikking stellen, inclusief privégebruik. Vanaf 1 januari 2027 bedraagt deze heffing 12% van de cataloguswaarde (voor auto’s jonger dan 25 jaar). Emissievrije auto’s zijn uitgezonderd.
Let op: Dit is onderdeel van het fiscale pakket rond mobiliteit dat nu ook door de Eerste Kamer moet worden goedgekeurd.
Als verkeerskundige en expert op het gebied van reiskostenregelingen en mobiliteitsbeleid weet ik altijd een brug te slaan tussen de wensen van de overheid en de behoeften van het bedrijfsleven. Je hebt elkaar tenslotte nodig om duurzame resultaten te behalen. Dat merk ik ook binnen mijn roeiteam: hoe beter we samenwerken en op elkaars talenten vertrouwen, hoe sneller we vooruit gaan.
Onze kijk op ESG, CSRD, SBTi en hoe je duurzame mobiliteit kunt bevorderen. Veel werkgevers ervaren een groeiende druk om te verduurzamen. Maar waar komt deze druk vandaan? En hoe kan mobiliteit bijdragen aan de transitie naar een duurzame organisatie?
Klaar om te starten?
Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!
Neem contact op