Het parkeerprobleem: Is er wel echt een parkeerprobleem?

De kans is groot dat je op je werkplek regelmatig hoort: “We hebben een parkeerprobleem.” Vooral op dinsdag en donderdag – de bekende “kameeldagen” waarop iedereen massaal naar kantoor komt – is de parkeerdruk enorm. Medewerkers staan soms te dringen voor een plek, wat zorgt voor frustratie en onrust. Maar is er wel echt een parkeerprobleem? Of is het eigenlijk een kwestie van een spreidingsprobleem?

Een stoel schuif je eenvoudig bij, maar een parkeerplek helaas niet. Veel bedrijven worstelen met de vraag: hoe zorgen we voor voldoende parkeerruimte voor al onze medewerkers en bezoekers? De realiteit is dat er vaak genoeg parkeerplekken zijn, maar dat ze simpelweg niet goed worden verdeeld over de week.

Dus, hoe los je dit ‘probleem’ op? De sleutel ligt in het slim omgaan met de beschikbare capaciteit, flexibiliteit en het vinden van een balans tussen wie wanneer een plek nodig heeft. Hier zijn drie parkeeroplossingen die je direct kunt toepassen.

Optie 1

First come, first serve

Dit is misschien de meest eenvoudige aanpak: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Er is geen complex beleid nodig, geen onderscheid tussen medewerkers; de slagboom gaat simpelweg dicht als het parkeerterrein vol is. Dit klinkt in eerste instantie misschien gek, maar heeft zeker voordelen.

Voordelen:

  • Je benut de parkeerplaatsen maximaal
  • Het is eenvoudig te regelen
  • Bij geen structureel tekort is dit een prima oplossing

Nadelen:

  • Je maakt geen onderscheid tussen medewerkers die afhankelijk zijn van de auto
  • Medewerkers weten niet vooraf of ze een plek krijgen
  • Het kan leiden tot een race om vroeg op kantoor te zijn
  • Bij een structureel tekort kan dit voor veel ontevredenheid zorgen

Variant: je kunt ervoor kiezen om een aantal plekken te reserveren voor bijvoorbeeld directie – denk dan wel aan het voorbeeld wat je medewerkers laat zien, als de hele directie voor de deur hun auto kan parkeren – of bezoekers.

Optie 2

Toewijzing op basis van criteria

Een andere optie is om een vaste groep medewerkers per locatie toestemming te geven om te parkeren, gebaseerd op een of meerdere meetbare criteria. Criteria zoals: functie of reisafstand, toestemming om te parkeren. Dit biedt duidelijkheid over wie er toegang heeft tot de parkeerplekken. Hierbij kun je je ook afvragen of je op elke locatie dezelfde criteria wilt hanteren.

Voordelen:

  • Plekken worden toegewezen aan medewerkers die ze echt nodig hebben
  • Medewerkers weten vooraf waar ze aan toe zijn
  • De regeling is eenvoudig te implementeren

Nadelen:

  • Veel plekken kunnen onbenut blijven door vakantie, thuiswerkdagen of deeltijdwerk
  • Niet de meest efficiënte benutting van parkeercapaciteit
  • Weinig flexibiliteit voor ad-hoc situaties
  • Het is lastig om het juiste aantal autorisaties te bepalen

Variant: Je kunt ook een overboeking toepassen, waarbij je meer parkeerrechten uitgeeft dan plekken. Dit werkt goed als je de parkeervraag goed kunt voorspellen, maar kan mislopen bij grote fluctuaties.

Optie 3

Flexibel (online) reserveersysteem

Een andere optie is om werknemers via een (online) reserveerplatform parkeerplekken te laten reserveren. De toewijzing kan gebeuren op basis van verschillende criteria, zoals prioriteit, loting, doelgroep of de tijd tussen reserveringen. Medewerkers reserveren vooraf een parkeerplek via het platform. Dit biedt flexibiliteit en controle over wie, wanneer een plek krijgt waardoor je efficiënt gebruikmaakt van de beschikbare ruimte.

Voordelen:

  • Iedereen weet vooraf of er een parkeerplek beschikbaar is.
  • Optimale benutting van de capaciteit.
  • Flexibel en schaalbaar: mogelijkheid om te differentiëren per groep of op basis van prioriteit

Nadelen:

  • Medewerkers moeten extra handelingen uitvoeren (reserveren).
  • Het systeem vereist een investering in software en beheer.

Wat past bij jouw organisatie?

Bij parkeerbeleid draait het niet alleen om het oplossen van een praktisch probleem, maar ook om het ondersteunen van je bredere bedrijfsdoelen, denk aan gastvrijheid en duurzaamheid. Wil je een advies op maat dat aansluit bij je strategische focus? Wij denken graag met je mee en helpen je om een systeem te kiezen dat écht werkt voor jouw organisatie en medewerkers.

Auteur
Tim van de Scheur

Tim is iemand die niet snel opgeeft. Of het nou gaat om een mentale of een fysieke uitdaging, Tim gaat er vol voor en weet de mensen om hem heen mee te krijgen in zijn enthousiasme. Tim is iemand die opvalt, niet alleen vanwege zijn lengte, maar ook vanwege zijn gedegen aanpak.


Publicatie

Whitepaper

‘Mensen veranderen alleen als het geld oplevert’

Waarschijnlijk heb je als werkgever ambities op het gebied van mobiliteit. Je wilt bijvoorbeeld dat medewerkers duurzamer of actiever reizen. Misschien hebben jullie zelfs al regelingen in het mobiliteitsbeleid aangepast. Een goed begin! Maar om menselijk (reis)gedrag blijvend te veranderen, is vaak meer nodig dan een nieuwe regeling.

Klaar om te starten?

Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!

Neem contact op

Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit

Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.