Het aanbesteden van een mobiliteitskaart: trap niet in de valkuilen

Een nieuw mobiliteitsbeleid heeft vele consequenties. Bijvoorbeeld het veranderen van de vergoeding voor zakelijke reizen en woon-werkverkeer. Vaak valt binnen het bredere pakket van een duurzaam mobiliteitsbeleid ook de optie van een mobiliteitskaart, op basis van een app. Soms is het nodig (en zinvol!) om de keuze voor een aanbieder Europees aan te besteden. Maar hoe pak je dat aan? Waar moet je op letten? En welke fouten moet je vooral niet maken? Onze collega Diana vertelt je hoe ze dit heeft aangepakt bij Enexis en welke valkuilen er kunnen zijn.

Het aanbesteden van een mobiliteitskaart, dat kan toch nooit zo ingewikkeld zijn?

“Ik snap de gedachte, maar er komt toch echt het een en ander bij kijken” aldus Diana. “De aanbesteding van een mobiliteitskaart is een project dat brede kennis van de organisatie vereist. Daarnaast houd je ook rekening met de mogelijkheden en onmogelijkheden van mobiliteitsapps. Veel is mogelijk, maar niet alles.” Zo hielp Diana als interim professional Enexis: “bespreek zoveel mogelijk aan de voorkant, dat voorkomt vervelende verrassingen achteraf.” Er zijn ook niet zo heel veel aanbieders die de bijbehorende app ook in het Nederlands aanbieden. Zorg dat de uitvraag goed op orde is, en aansluit bij zowel de eigen mobiliteitsbehoefte als de aanbieders.

Zorg ervoor dat je genoeg kennis in huis hebt over de mobiliteitsaanbieders

Vaak is er een kernteam met vertegenwoordigers van HR, IT, Mobiliteit en Communicatie. Daarmee is de kennis van de eigen organisatie geborgd. Maar daarbij ontbreekt er vaak kennis van de mobiliteitsaanbieder. Daarnaast ontbreekt het de organisatie ook vaak aan tijd. Dit gat ving Diana op bij Enexis. Zij achterhaalde welke aanbieders voor hen het meest geschikt waren. Hierbij stelde ze vragen als: wie zijn de aanbieders? Hoe werken ze? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de nadelen?

Nodig verschillende aanbieders uit voor een presentatie

Onze interim professional helpt je dus bij het selecteren van de juiste aanbieders. Nodig deze aanbieders vervolgens uit om een presentatie te geven. Dat schept duidelijkheid over de beschikbare opties. Zodat er geen dingen gevraagd worden die helemaal niet bestaan, of die slechts één partij kan bieden. Diana merkte dat juist deze presentaties het niveau van de discussie in het kernteam verhoogden.

Ontbreekt het bij jouw organisatie ook aan kennis of tijd?

Laat het ons dan weten. Onze interim professionals zijn meteen inzetbaar en kunnen dus meteen aan de slag. Op die manier kan je jouw mobiliteitsambities direct uitvoeren.

Auteur
Diana van der Horst

Diana is een mobiliteitsprofessional met meer dan 20 jaar ervaring in autoleasing en mobiliteit. De afgelopen jaren ontwikkelde ze een sterke focus op het actualiseren en verbeteren van het mobiliteitsbeleid van organisaties. Ze heeft ervaring met het ontwikkelen en in de markt zetten van een nieuw en innovatief product en weet wat er speelt.


Klaar om te starten?

Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!

Neem contact op

Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit

Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.