Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit
Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.
De voordelen van deelmobiliteit zijn hetzelfde gebleven (lagere kosten, meer flexibiliteit, en vaak is het nog duurzamer ook). Wat wél flink in beweging is, is de markt zelf. We zien een grote verschuiving in het aanbod van aanbieders: faillissementen, overnames en nieuwe toetreders maken de markt dynamischer dan ooit. In 2022 zaten we aan het einde van de groeifase in de deelmobiliteitsmarkt . Veel nieuwe aanbieders stortten zich op de markt met een overvloed aan fietsen, scooters en auto’s, vaak gefinancierd met risicokapitaal. Inmiddels bevinden we ons in de zogeheten “shake-out”-fase: het verdienmodel moet nu écht worden omgezet in winst.
In Utrecht is TIER bijvoorbeeld uit het straatbeeld verdwenen na de overname door DOTT, en ook de deelbakfietsen (de enige deeltweewieler waarvan bewezen is dat mensen ervoor de auto laten staan) die in de Domstad stonden zijn door een faillissement van Cargoroo verdwenen. De auto’s van Amber zijn vervangen door MyWheels. Go Sharing heeft onze hoofdstad verlaten, waardoor Felyx haar scooters van Hilversum terug naar Amsterdam heeft gebracht. Dit soort veranderingen zijn overal zichtbaar. De markt is volop in beweging, en dat biedt kansen én uitdagingen voor de toekomst van deelmobiliteit. In deze blog gaan we verder in op zo’n kans én belichten we ook een uitdaging.
Buiten de bekende apps en aanbieders, is er nog een oplossing om toe te voegen aan het rijtje deelaanbieders: Swapfiets. Hoewel Swapfiets technisch gezien geen “traditionele” deelmobiliteit is (de fiets heeft over het algemeen maar 1 gebruiker), biedt het wel een flexibele tussenoplossing die perfect aansluit bij bepaalde situaties.
Waarom Swapfiets?
Stel, je werkt via een uitzendbureau of detacheringsorganisatie. Je hebt een tijdelijk contract van 6 maanden en werkt drie dagen per week in Leiden, terwijl je kantoor in Rotterdam zit. Wat zijn je opties?
Een Swapfiets biedt flexibiliteit, want je kan het abonnement maandelijks opzeggen. Aan het einde van je opdracht lever je de fiets gewoon weer in. Dit maakt het ook ideaal voor werkgevers met tijdelijke contracten of nieuwe inhuur. In plaats van grote investeringen in fietsleaseplannen of het belasten van de WKR, kun je met een Swapfiets direct mobiliteit aanbieden zonder langdurige verplichtingen.
Wil je weten hoe je gebruik kan maken van deze kansen? Kijk dan naar het stappenplan in de paper.
Een veelgehoord probleem bij deelmobiliteit is de beperkte flexibiliteit: je kunt er vaak alleen binnen stadsgrenzen mee reizen. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Scheveningen en Zandvoort, waar deelscooters uit Den Haag of Haarlem/Amsterdam toegestaan zijn. Maar wat als je vanuit Utrecht naar De Bilt moet? Dan blijft de teller lopen, wat de rit snel duur maakt.
Regio’s pakken het probleem aan
Gelukkig zijn er steeds meer regio’s die dit probleem onderkennen en aanpakken. Een mooi voorbeeld is het Project Regionale Deelmobiliteit van de Vervoerregio Amsterdam. Hier werken 14 gemeenten samen om een gezamenlijk deelsysteem op te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld vanuit Monnickendam naar Zaandam rijden en je rit daar beëindigen.
Toegegeven, niet iedereen is enthousiast over deze ontwikkeling. Het Parool schreef hierover. Maar voor bewoners en medewerkers uit de regio biedt dit meer flexibiliteit en betere bereikbaarheid.
Vergelijkbare initiatieven
Ook in Utrecht en Amersfoort zijn vergelijkbare plannen in ontwikkeling. De U10-regio en regio Amersfoort werken aan een regionaal deeltweewielersysteem, waarmee kernen rondom de steden verbonden worden. Hierdoor kun je straks wél eenvoudig naar De Bilt fietsen zonder dat de teller blijft lopen. Dit soort initiatieven maken deelmobiliteit aantrekkelijker en goedkoper, en dat is essentieel voor de toekomst.
Deelmobiliteit is, en zal waarschijnlijk nooit, de oplossing worden voor je dagelijkse ritjes. Toch geloven wij in deelmobiliteit als tijdelijke, of incidentele toevoeging op je mobiliteit. Daarin blijft het belangrijkste punt, proberen is doen! Dus test het een keer uit (met je bedrijf) en zie wat deelmobiliteit jullie kan bieden. De markt blijft ontwikkelen, en wij blijven deze voor je volgen, zodat we altijd een gepast en onafhankelijk advies kunnen bieden die aansluit op jouw situatie.
Tim is iemand die niet snel opgeeft. Of het nou gaat om een mentale of een fysieke uitdaging, Tim gaat er vol voor en weet de mensen om hem heen mee te krijgen in zijn enthousiasme. Tim is iemand die opvalt, niet alleen vanwege zijn lengte, maar ook vanwege zijn gedegen aanpak.
Klaar om te starten?
Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!
Neem contact op