Ons Team / Netwerkpartner

Birgit Hendriks

“Logistiek draait niet alleen om elektrische trucks en laadpalen, het is vooral mensenwerk.” In dit interview deelt Birgit Hendriks haar visie op stadslogistiek bij &Morgen. Voor haar gaat het ook om gedragsverandering: de hele logistieke keten anders inrichten en slimmer samenwerken. Minder kopen, dichterbij zoeken en efficiënter vervoeren zijn volgens haar de sleutels naar succes.

In een paar zinnen

Mijn naam is Birgit Hendriks. Eind mei heb ik mij verbonden aan &Morgen, waar ik projecten op ga pakken op het thema logistiek, en in het bijzonder stadslogistiek.

Wat spreekt je het meest aan in de samenwerking met &Morgen?
“&Morgen heeft de gedragscomponent in het vizier. Als mensen aan optimaliseren van logistiek denken, dan denken ze aan ‘harde zaken’ zoals elektrische vrachtwagens, laadinfrastructuur en modal shift. Maar uiteindelijk is een nieuw logistiek systeem bouwen, dat efficiënter en slimmer is, vooral een gedragsverandering. Oude patronen veranderen, dat is wat er nodig is, en dat is heel ingewikkeld. Uiteindelijk is het dus mensenwerk.

Het werk van de inkopers, de mensen die leveren, de mensen die logistieke dienstverlening inhuren, al die partijen in de keten moeten hun standaardkeuzes heroverwegen. Dat vind ik interessant. Ik ben geen psycholoog maar ik weet wel wat er moet gebeuren. De samenwerking met de gedragsexperts bij &Morgen levert dan een leuke match op.”

Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen in duurzame logistiek vandaag de dag?
“Om te beginnen, moeten we minder logistiek ontketenen door minder – en minder ver weg – te kopen. Dat is een uitdaging en gedragsverandering aan de inkoperskant. Inkopers moeten zich afvragen of ze echt iets nieuws nodig hebben en als ze dan iets moeten inkopen, dan moeten ze hun leveranciers dicht bij huis zoeken. Hier is ook gelijk de link met de uitdagingen van de circulaire economie, dat gaat de logistiek serieus veranderen. Alles wat ooit naar mensen en bedrijven toe is gebracht, moet terugkomen als grondstof. Daarbij speelt logistiek een cruciale rol.

Duurzame logistiek houdt ook in dat je kijkt of je de beladingsgraad van alles wat rijdt of vaart omhoog kan krijgen. Dat is een buitengewoon complex spel. Stadshubs kunnen daarbij een goede rol spelen, zeker voor bedrijven die maar een beperkt volume in de binnensteden moeten afleveren. Als een chauffeur bij een stadshub kan afleveren, scheelt dat heel veel tijd. Daardoor houdt de chauffeur meer tijd over om meer volume af te leveren. Op nationaal niveau kan dat zomaar een of twee routes schelen.

Het is ook zaak om te kijken wat de beste modaliteit is voor het te vervoeren volume: over de water of over de weg? En als het over de weg moet, welk voertuig is dan het beste? Kan het met een cargo bike, een LEV (licht elektrisch vrachtvoertuig) of moet het met een groter voertuig?

Als alle partijen bereid zijn hun keten anders in te richten, dan is zero-emissie stadslogistiek misschien niet eens meer een grote opgave. Want als eerst gekeken wordt naar minder, anders en meer in samenwerking, dan kan wat er dan over blijft prima uitstootvrij geleverd worden in de stad. Dat is een kwestie van mét elkaar leveren in plaats van achter elkaar aanrijden.”

Wat zijn je toekomstplannen en hoe zie je jouw rol in de evolutie van duurzame logistiek?
“Ik wil ervoor zorgen dat stadslogistiek een veel grotere positieve bijdrage gaat leveren op leefbaarheid en bereikbaarheid van de steden. Dat doe ik op alle mogelijke manieren, door op het podium te staan, door advieswerk, door stadshubs advies te geven, door inkopers die contracten met leveranciers afsluiten bij te staan… Ik denk dat ik hier nog wel een jaartje of 8 mee bezig ben!”

Dankjewel Birgit, we zijn heel blij de komende tijd met je samen te werken aan duurzame logistiek!

Klaar om te starten?

Wij maken graag ruimte voor een vrijblijvend gesprek over het realiseren van duurzame mobiliteitsverandering!

Neem contact op

Ontvang het laatste nieuws over mobiliteit

Bij het aanmelden ga ik akkoord met de algemene voorwaarden opgesteld door &Morgen.